TREDJE GÅNGEN GILT, BALI

Kuta cowboys, turistfällor och fulla aussies. Det finns många saker jag inte gillar med Bali.
Första gången på ön såg jag enbart fulla och arroganta turister som högljutt betedde sig som om det vore deras ö. Andra gången på ön blev jag behandlad av lokalbefolkningen med förrakt som om jag vore en arrogant och full turist. Tredje gången. Var bara helt annorlunda. Det tog mig tre besök att hitta Balis charm...

KUTA COWBOYS.
Kuta är Balis "huvudstad" för turism. Det är tre timmars flyg från norra Australien och den närmaste utrikes semesterorten för australienare. Billig öl och skön surfing! Hur fina, öppna, respektfyllda och underbara människor dessa personer eventuellt må vara när de befinner sig på hemmaplan så släpper de allt vett när de kommer till Bali. De dricker litervis med sprit. De spyr. De köper sex. De är högljudda. De solar nakna på stranden. När jag passerar Legian, och andra turisttäta områden med dessa högljudda, orespektfulla australienare hinner en tanke slå mig. "Jag kan nästan förstå varför bali-bomben hände", men jag avbryter min tanke ganska snabbt. Hur arroganta och otrevliga de än må vara, dessa turister som når Kuta så finns det ingenting som får dem att förtjäna att sprängas i luften, dessutom var det främst baloneser själva som strök med i händelsen i balibomben några år tidigare. Herregud; en sådan tanke som just landat i mitt huvud får inte lov att tänkas och jag tror de flesta jag känner hade tagit djupt illa vid sig om de hört tanken. Indonesiens största tragedi i modern tid.

Kuta Cowboys var det ja. Det är män. Balonesiska män. Med vältränade kroppar och stora surfingbrädor. De har hittat ett sätt att dra fördelar från alla australienska, engelska, holländska, svenska och franska kvinnor som kommer till Bali. Det är ofta ingen konst för dem att få kvinnorna på fall. De blir bjudna på öl, mat och får bo i kvinnornas hotell. De blir betalda för sex utan att de ens behövt diskutera affärer. Kvinnorna tror nämligen på att de har ingått i ett oskyldigt, hett och äkta förhållande, när de faktiskt bara har köpt sex. Jag har hört flera svenska kvinnor blivit utnyttjade.
- Jag är så ledsen! I morse hittade jag X hand-i-hand med en annan tjej! Och sedan säger han att jag bara varit business för honom.
- Told u so dear! Det är Bali. Ingen kan hitta ett riktigt förhållande på Kuta.
Ta en look på följande dokumentär:
http://www.youtube.com/watch?v=kq5Si3oSdkg

Ja. Jag är inte ett allt för stort fan av Kuta, men Kuta är inte heller hela Bali. Denna gången åkte jag till den lilla ön Nusa Lembangan. En vän hade just blivit beodrad med stränga order från sin far att flytta från Jogja till Bali på första flyg så att han inte hann packa ner en pryl. Jag blev ombedd att hjälpa till med flytten samt hjälpa en annan vän på Bali att släpa dit pass och dator.

Nusa Lembangan är vackert. Ett paradis för snorkling, fiske och bara ta det lugnt. Vi hyrde mopeder, tog oss runt på den söta ön och bestämde oss för att hyra en båt vilket var en DÅLIG idé. Min balonesiska vän talade om att han kunde styra båten utan problem vilket var en brutallögn. Vi drev rakt in i ett näste av träd efter cirka 13 sekunder i båten. Mestadelen utav båtturen fick vi sedan tillbringa med att gå i vattnet och putta oss fram eftersom lågvattnet var såpass lågt att det inte gick att komma någonstans.

Kvällen firades det med arrak att jag och Erass precis känt varandra ETT ÅR.
Ett år sedan i Jogja första gången.
Om jag kunde föreställa mig då att jag skulle flytta dit? Absolut inte.

SANUR.
På hemvägen försökte jag undvika Kuta genom att åka till en annan turistort "för familjer" istället. Jag tyckte om Sanur. Min australienska vän avskyr Bali för att folk alltid besvarar henne på engelska trots att hennes indonesiska är perfekt. Jag känner det samma i Jogja där folk ständigt vill öva sin engelska med mig men på Bali fick jag istället frågor om hur många år jag bott på Bali, komplimanger för hur flytande jag pratade och vänliga skratt. Jag antar att Bali är såpass vana vid turister att de anser att de tycker att det är lite kul att prata indonesiska med en turist istället för engelska, de har inte direkt något behov utav att öva engelska när de bemöter turister varje dag. Förrutom en tjej som fortsatta att besvara mig på engelska. Hon var från Yogyakarta.

Sanur var lugnt och på natten var allt tyst och stängt. När jag tog ett kvällsdopp på paradisstranden var jag den enda i vattnet. Sanur. Jag kan absolut tänka mig att komma tillbaks hit.


Nusa Lembangan

Erass, Nusa Lembangan

Vår mindre lyckade båtexpedition

Nusa Lembangan

Ett års vänskap på dagen. Min första vän i Jogja.

Det tog mig åtta månader att bli solbränd. Hejja Bali!