LONELY PLANET HAR ALDRIG BESÖKT PAPUA

Raja Ampat (Fyra Kungar) är ett ö-paradis beläget pa indonesiska Papuas västra sida. Det sägs vara Indonesiens bästa plats för dykning. Med sin position pa Indonesiens nordvästra spets flörtar det lite med Mikroindonesien samtidigt som det ligger rakt ovanför Australien. Biodiversiteten sägs pa Papua paminna om Australien där känsliga arter lyckats halla sig kvar trots att de pa manga andra platser för längesedan petats bort fran kartan.
När jag sitter i baten för att aka ut och snorkla i detta ö-paradis hör jag ett par tjeckier säga
"Dykningen här slar malaysiska Sipadang*".
Jag svarar med att SNORKLINGEN här slar DYKNINGEN i Sipadang.


LONELY PLANET HAR ALDRIG VARIT PA PAPUA; BEVIS 1
För att na paradisöarna maste man först flyga in till Sorong. Jag och min vän läser i Lonely Planet att vi borde ta oss till ett turistkontor för att fa information och att det där finns "Mycket trevlig och hjälpsam personal". Vem som än arbetade pa detta turistkontor medan Lonely Planet besökte Papua maste ha slutat eller sa är det helt enkelt sa.... Att LP aldrig varit pa Papua! Personen pa detta turistkontor talar om för oss att det finns tva alternativ till boende i Raja Ampat och bada dessa alternativ är lyxresort. Bada resorten erbjuder dykpaket en vecka för cirka 20 000 Euro.
Min kompis: Heeey! Stopp ett tag! Det är vad vi tjänar ett ar tillsammans i Europa. Glöm dykningen. Lat oss prata om snorklingen!
Mycket trevlig och hjälpsam personal: Okej...
Min kompis: Okej? Visst gar det att snorkla?
Mycket trevlig och hjälpsam personal: Jag vet inte...
Min kompis: Du vet inte? Vada? Vad har du att säga till alla backpackers eller studenter som kommer hit?
Mycket trevlig och hjälpsam personal: Ja det är ju dessa paket vi erbjuder...
Min kompis: Jaha? Sa bara rika personer kommer till Raja Ampat?
Mycket trevlig och hjälpsam personal: hehhehe... ja...
Min kompis: Vad kostar hotellen da? Utan dykningen alltsa
Mycket trevlig och hjälpsam personal: Just nu kan ni komma undan med bara 70 euro per person och natt!
Jag: MEN JÖSSES! Vi är STUDENTER. Vad kan du säga om homestay och lokala losmen i omradet?
Mycket trevlig och hjälpsam personal: Det finns enbart tva resort.
Jag: Det betyder att du inte kan säga nagot för att hjälpa oss?
Mycket trevlig och hjälpsam personal: Hehehhee... Nej....

Bade jag och min vän har varit länge i Indonesien sa vi vet hur de lokala gillar att lura skjortan av den med vit hud. Vi gar ut och bestämmer oss för att leta information pa egen hand.

BEVIS 2:
Enligt LP finns det tva alternativ att ta sig fran Sorong till Raja Ampat. Det första alternativet är att ta morgonbaten klockan nio eller fastboat klockan tva. Sa vi bestämmer oss för att ta oss till hamnen för att hinna den som gar klockan nio. Taxichauffören tar oss förvirrat dit och verkar inte veta nagot om denna bat trots att han kör turister varje dag. Pa hamnen verkar inte nagon annan veta nagot heller. Hamnkaptenen säger att han ringt alla bolag och att det eventuellt gar ett kryssningsfartyg för 8000 SKR till Raja Ampat senare pa dagen.
Jag: I var guidebok ska det ga en bat nio regelbundet varje dag. Hur kan INGEN känna till det?
Hamnkaptenen: Nej.... Det finns inte...
Jag börjar fundera pa att leta en tändare sa att jag kan bränna upp Hokus Pokus boken "Lonely Planet - Indonesia"...
Jag:  Jaha... Sa da finns det förstass ingen som gar klockan 2 heller?
ALLA: JODA!!!
Taxichauffören vet absolut och säger att han ofta kör personer till den baten. Vi tar oss till den baten och betalar cirka 100 skr för att na Raja Ampat.

BEVIS 3:
I Lonely Planet maste alla som nar öarna betala Rp 500 000. Det nämnde inte nagon om....

PARADISET ÄR SMUTSIGT
De där 70 euro per person och natt kunde vi snabbt glömma när vi kom till ett hotell där vi tillsammans betalade 35 euro per natt med AC, hot water, eget badrum och frukost. Vi sägs bo nära en fantastisk strand men när vi nar dit ser vi bara stora stenblock fyllda med alla sorters sopor. Senare letar vi ocksa snorkelpaket men de erbjudanden vi far ligger pa 1500 SKR per dag och vi vägrar lata oss bli lurade pa en sadan summa. Det verkade ettt tag som att vi skulle lasa in oss pa hotellet under fyra dygn men sa moter vi en herre som tycker synd om oss och lovar att göra allt han kan för att hjälpa oss. Men i slutändan ger han oss samma erbjudande 1500 SKR per dag sa vi ger upp... Dessutom säger han att vi kan fa gratis snorkling om han kan fa se pa medan vi har sex.
GREAT! Antingen försöker de lura skjortan av oss eller sa är de allmänt oseriösa och efterblivna.

Senare ser kvinnan i hotellreceptionen var desperation sa hon kontaktar en av hennes polare, Arif. Jag var verkligen inte vänlig när jag mötte Arif och jag tänkte om att han försöker sälja nagot jävla snorkelpaket igen för 1500 SKR sa ska jag spotta honom i ansiktet. Men han ger inget sadant erbjudande. Han säger istället att det är tva bules som ska dyka med honom imorgon och undrar om vi vill följa med pa baten och snorkla för 100 SKR per person och dag. Jag kvittrar JA men min kompis NEJ för att hon bränt sig pa stranden tidigare.

Snart förvandlades Raja Ampat fran värsta till bästa platsen jag besökt! Med ett par tjecker och fyra dykinstruktörer aker vi sedan runt till öarna runt om. Jag ser under mina snorklingsturer skölpaddor, napoleonfiskar, nemos, sjöormar och: FYRA hajar! Alla firrar runt om är enormt oblyga och vi är de enda snorklarna och dykarna i vattnet. Raja Ampat har inte än fatt allmänhetens dykare att öppna  en ögonen och är ännu en dold skatt i havet. Senare lunchar vi pa en vit sandstrand, en vit ö mitt i havet. Vattennyanserna runt om denna strandö gar fran vitt, turkos och klarbla. Runt om finns andra öar och vi ser en babyhaj simma runt oss medan vi äter.
Härifran är  en av Windowsbakgrunderna tagna.
Wow! Raja Ampat är inte bara den vackraste platsen jag sett i Indonesien. Även i världen.

BEVIS 4:
Tjeckerna som är med pa turen börjar plötsligt att klaga över Lonely Planet. De tror inte att LP nagonsin varit i Papua. Kvällen innan hade de gatt till en restaurang som var rekomenderad i LP med "delikat och fantastisk mat". Maten de at var mjöliga pommes och indonesiska köket var horribelt. Den värsta restaurangen de vart pa.

Senare jämför vi även var LP fran 2010 med deras fran 2006. LP skall uppdateras varje ar men vara LP-böcker är identiska.... Ja...

Lonely Planet har ALDRIG varit pa Papua...

* Sipadang: Klassats som en av världens bästa platser för dykning, malaysiska borneo. För att fa dyka här maste man ofta sätta upp sig pa kö manader innan.

Goblok

Det låter verkligen som du behöver konfrontera idioter vart du än befinner dig..