DEN FETE, DEN RIKE

Pengar, Fett och Välstånd. Bilden av den fete som någon med plånbok och hälsa lever kvar i Indonesien. Med en smula utbildning och hjärntvätt av västländska ideal håller dock den bilden på att förändras.

Jag har redan börjat vänja mig vid att folk kallar mig "Fattie" i bland och jag har blivit frågad om jag verkligen ryms i min säng. Min säng är +1 meter bred. Jag har inget måttband, men min bild i mitt huvud är att jag skulle få en ganska lustig figur om jag vore längre än en meter på bredden. Kanske har jag en självförnekande kroppsuppfattning. Eller så är jag i ett land som är så vana vid figurer av skelett och ben att bara några enstaka kilo över svältgränsen räknas som stort.

I bland var det lättare att inte förstå indonesiska. Det gäller speciellt shoppingen. I går fick jag för mig att jag skulle utöka min garderob. Jag gick in i affärerna för att se om jag kunde hitta något i L eller XL. Jag hör flickorna i affärerna fnittra. De talar högt till varandra om hur fet jag är och hur löjligt det är att ens försöka hitta något. Jag har som sagt redan vant mig vid att vänskapligt bli kallad för lite stor, som ett konstaterande, i bland något positivt men att höra det där hånet kommer jag nog aldrig vänja mig vid. Det blev ingen ny tröja igår.

Om det är jobbigt för mig, så är det nog inget emot vad det är för några av de australienare jag känner här. En av dem klagar ständigt över hur hon blir hånad och utskrattad var hon än är. Hon är stor i kroppsformen men lever hälsosamt och tränar ganska frekvent. I Indonesien finns dock bilden av stor kropp och stor i maten i större upplaga än hemma. När vi åt tillsammans vid ett tillfälle skrattade kyparen åt att hon inte ville ha mjölk i kaffet.
- Vill du inte bli fetare än vad du redan är eller?
I skolan retar lärarna henne ständigt. Även om hon fortsätter att förklara att bli kallad fet är en förolämpning och att det är något som uppfattas som sårande för henne. Jag har själv en lärare som påpekar min kropp och hon tycker att det är konstigt att jag inte äter frukost på morgonen.
- Men alltså. Du måste väl ändå äta ganska mycket? Har du någonsin inte varit fet? fick jag höra någon gång.
Ibland blir man sugen på att bita tillbaks och påpeka likheterna med deras skelettformade kroppar som en svältande hyena. Men jag låter bli. Jag har ingen aning om hur det är att kalla någon smal. Jag har lärt mig att det är en miljon gånger värre att bli kallad HUND än FITTA/BITCH.

Trots att ordet TJOCK är betydligt mer okej att säga än i Sverige så är det inte alla som skulle säga det. De flesta av mina vänner jag tagit upp ämnet med tycker att det är oerhört oartigt och fel att kalla någon för fet. Vissa skäms och förklarar om att äldre i bland har bilden av den fete som någon med pengar och makt. De förstår inte hur det skulle kunna vara något negativt att kalla någon fet.

***

Några ord om vulkanen Merapi:
Har fått några frågor om Merapi. Ja. Det är sant att hon snart ska få ett utbrott och att människor i bergen blivit evackuerade. Sedan en tid tillbaka har det blivit förbjudet att klättra i området. Hur stark hennes explosion kommer att bli är det ingen som vet. Vad jag hört från de flesta är avståndet till Yogya dock för stor för att någon lava kommer att ta sig hit. Men rök och stoff kan säkerligen lägga sig över staden.

RFSL och Indonesien:
Fick denna länk skickad till mig i går om RFSL's samarbete med homosexuellas rättigheter i går.
Fann den intressant:
http://www.rfsl.se/?p=4257&aid=11879