VI ÄR ALLA LIKA?

Allas lika lag. Guds gåva är given till oss alla. Du är värdefull.
Det tjaffsas om jämlikhet överallt, och det verkar så självklart för alla att allt ska vara rättvist.
Ändå är det inte så.

RELIGIONENS OLIKA LAG:
I Indonesien har religionen en stor betydelse. Det är faktiskt en del av jaget eftersom den är inskriven Deti identitetskortet. Det har betydelse för vilka kagar man ska följa. För en kristen är för exempel skiljesmässa olaglig. Det är tillåtet för en muslim. För en kristen är polygami förbjudet. För den muslimske är det tillåtet. Giftesmål mellan två olika religioner uppmanas inte och om det nu skulle vara så att en muslim blir tillsammans med en kristen (mycket vanligt, särkilt bland den yngre generationen) så måste en konvertera. Det är inte okej att ha två religioner i ett förhållande. Vissa pekar fingret och lagen genom att sticka till Australien eller Singapore istället.

VITINGENS PRIVELEGIUM
Det är sjukligt att se, att ett land som verkar ha haft vana sedan länge med multikultur med mängder av folkslag, hudfärger och identiter har en så tydlig rank. Det är inte ovanligt att den största drömmen i livet är att bli vit. Kändisar injicerar sig med serumsprutor som skall bleka hyn och andra gömmer sig i lager av "Vit Med Sol"-krämer. Varför detta? Ja. Kanske en del av de kommentarer jag fått senaste veckorna kan förklara det.
- Bry dig inte om att ha hjälmen på. Du är ju ändå Bule så polisen bryr sig inte!
- Om någon skulle attackera dig så kan du vara lugn. Du är ju Bule så folk kommer genast att ingripa.
- Folk vill gärna lära känna dig. Du är ju Bule.
Det finns dock de som tycker beteendet och fascinationen över vit och västvärlden är överdriven.
- Varför bryr sig kvinnor om att skaffa vit hud? Förstår de inte att huden är Guds gåva?
- Jag blir så förbannad på den där vite killen. Han är så dryg bara för att han tror att vi tjejer ska älska honom för att han är vit!
Det där sistnämnda ser jag ganska ofta. Det blir väl så. Blir folk behandlade som gudar faller det sig naturligt att börja bete sig som en. Allt det där har fått mig att placera fötterna ganska långt borta från männen som dejtar indonesiskor härikring. Mycket av anledningen att jag har svårt att knäcka hål på min fördom.

KORRUPTION
Som i alla fattiga länder. Korruption finns här med. Det vanligaste exemplet brukar vara den kinesiska kvinnan soom sitter "fängslad" i ett hotelliknande rum. Hon sitter inne för korruptionsbrott och hon har tillgång till tv, stor egen våning och människor som passar upp på henne. Hon får till och med ha besök från sin son. Vad som lustigt är, är att ett av de indonesiska orden för Fängelse är Prodeo Hotel (Gratis Hotell) - så är definitivt fallet för den kinesiska kvinnan. Annars är fängelset ett ganska så stort helvete i Indonesien, en femton killar kan trängas i ett mörkt litet hål till rum. Straffen för brott ser mycket olika ut beroende på vem man är.
- En kille kan sno en kyckling och få fyra månader för det. Någon som däremot ansvarar för korruption och allvarlig ekonomisk skadegörelse som påverkar oss alla får sex månader, vad är det för jävla lagar? frågade sig Adit här omdagen.

Mmmm. Det undrar jag med.
Sedan undrar jag hur jag skulle fortsätta exemplena med jämlikhetens luckor. Det finns många exempel.
Men jag orkar inte nämna mer.