ALLWAYS A BLODDY BULE

Du kommer alltid att vara en Bule i Indonesien.
Kanske lär du dig att ta upp deras klädsel,
kanske vet du precis hur en perfekt Nasi Goreng ska tillagas,
kanske kan du prata både indonesiska och javaneska accentfritt med lokal slang,
kanske måste du arbeta 12 timmar om dagen för att få ihop slantar för hyran,
kanske kan du spela gamelan och kanske har du varit i Indonesien länge nog att du glömt bort att du har ett annat hemland i fjärran norr.

Du kommer alltid att bli annorlunda behandlad. I Indonesien kommer du antagligen att vara en ömtålig vacker pärla från himlen sänt; en pärla som ska skötas med största omsorg för din heliga uppenbarelses skull. Eller så kommer du att bli sedd som en söt honungskaka som kan mätta hela familjen. Pengar. Pengar. Pengar.
Den sista kategorin är Satan. Du är i ett främmande land och bär med dig en smutsig kultur influerad av Amerika. Du äter fet mat - och förtjänar därför vartenda kilo du har på kroppen, du är en slampa som antagligen har haft sexuella kontakter innan du gift dig och du bryr dig inte om familjebanden.

Det är inte ofint att glo på något för att det är annorlunda på gatorna.
- Vart ska du då?
- Vart kommer du ifrån?
- God morgon Mr!
Det är inget att vara rädd för, eller något som ska finnas obehagligt att få frågan om vart du ska. Det är en artighetsfråga som ställs från alla till alla. Men jag kan fortfarande tycka att det är jobbigt att en främling undrar om vart jag ska, även om syftet i 99 % av fallen är harmlös. Det har blivit upprörda reaktioner när jag inte svarat.
- Indonesien är ett trevligt land med ett trevligt folk. Vi är trevliga så du får faktiskt också ta och vara trevlig!

Vit. Vit. Vit. Svart. Svart. Svart. Jag insåg inte före Asien vilken roll HUD har.
Vitt symboliserar lycka. Vitt symboliserar välstånd. Vitt symboliserar skönhet.
- Min hud brukade vara vit som din, men sedan förstörde solen mig....
- Hellskotta, jag har solat och badat på Bali en vecka. Jag är svart nu. Precis som negrerna i Afrika.
Denna beundran, denna fixering av hud.
Hur skall man bemöta den? Med att tjata, tjata och tjata tills den skeva idealfiguren är förändrad?

Tv-kändisarna byter hudfärg med dyra operationer och vardagsfolket smetar in sig med "Vit Trots Sol"-krämer.

I bland kommer frågan....
- Jag vill att du följer med till plats X, min bror, syster, vän, kusinbarn, mor, far, lärare, granne och läkare vill träffa dig. De har aldrig sett en Bule..
Herre GUD! Vill de träffa mig? Eller vill de ta ett femtiotal bilder på mig?
Alltid kommer de där jämförelserna också.... Du ser ut som Kate Winslett.... Du ser ut som Bella Swan.... Du ser ut som den där sångerskan i ditt land, hm. Abba, du ser ut som Barbie...
Oavsett vem de jämför mig med, så är det just vitheten jag har gemensamt med dem.

DU ÄR VACKER.
Inte för att du har vänliga ögon. Inte för att du har ett unikt ansikte. Inte för att du har ett charmigt leende.
Du är vacker fö att du är vit.

- De kommer att hjälpa dig om du hamnar i trubbel. Du är vit.
- Det är bättre om jag beställer resan, för du är vit så de kommer ta fyra gångers överpris.
- Du kan inte köra bilen, för du är vit - sker det en olycka är det alltid DITT fel...

Wah....
Ibland...
Är det här riktigt jävla superannoying!




Bilder från helgen med Aya och Ika, 1-2 timmars färd från Jogja. Vi åkte för att fota, men blev istället hets papparazzijagad med mobilkameror av lokala fiskemän som aldrig sett en Bule förrut.
av