DET SNÖAR!

Denna lördagsmorgon vaknade jag bakfull och trött av att klockan ringde klockan sex. Jag skulle i väg på en utflykt tillsammans med elever och lärare på universitetet till lantmarken. När jag kommer till skolan noterar jag något. Alla är smutsiga. De har gråa fläckar på kläderna och de borstar försiktigt av sig. Jag frågor om varför och får lite olika skrattande svar.
- Merapis aska har kommit hit och virvlar i vinden.
- Känns det som att vara i Sverige nu eller? Det snöar i Yogyakarta!

Några få är lite rädda för askan och bär masker. Adik Sity, min lillasyster gav mig idag en mask och bad mig att ta det lugnt. Den ligger orörd i väskan och jag har inte sett anledning att oroa förrän min vän Ayu talar om att hon är sjuk och har svårt att andas på grund av att hon andats in farlig aska.

****

Utflykten idag var fylld av aktiviteter. Vi fick doppa oss, upp till vaderna med lera för att plantera gräs, vi kände oss lite som bönder. Sedan var det en "anklek" som gick ut på att plaska runt i leran och gripa tag i en stackars flyende anka runt halsen. Den som gör det först vinner.

Vidare, gav vi oss ut på en cykeltur, njöt av naturen, fick se Tempe-tillverkning, ro runt i båt och prova på att göra batikmaskar. Sist men inte minst fick vi också en utsökt indonesisk lunch/middag.

Lyckad tur!
*****

Ikväll var det gratis filmfestival i Yogyakarta där en svensk film visades. Nämligen Jalla Jalla. Jag lyckades lura med mig Stacey, Sity, Ira och Christina dit och alla var stormförtjusta. Fick en fråga om vad det är för attitydsproblem som finns i Sverige. De flesta tyckte dock det var en riktigt rolig film och när jag nyligen loggade in på Facebook såg jag en av mina vänner som citerat en rad från filmen i sin uppdatering.
- Jag brukade också ha en kuk. Jag var stolt över den. Pratade med den. Du har väl också haft en kuk?
Jag undrade då vad jag just printat på mina vänner för typ av intryck av mitt hemland.

DET SNÖAR I YOGYA!

GRAMMATIKLÄRARE, ENDRU

1. LÄRARE... 2. GRAMATIKLÄRARE TETTY


VI LEKER BÖNDER I LERAN

1. OKÄND 2. GUNTUR, Lärare 3. ADIT, Lärare

TILLVERKAR TEMPE

LUNCH

ninnnaa

oj!! Fick du ngn aska på dig efter? hoppas du slapp... =)