SLOW-MOTION GENOCIDE I PAPUA

De talar otydligt, skär av ord på mitten. Är sluskiga typer med breda käkar. De snaskar på tobak och har röda tänder, dessutom spottar de ut rött saliv överallt. De har krulligt hår och mörkare hud än Indonesiens mariotet. Ser ut som afrikaner. Är outbildade och kriminella. Alla bär vapen och så röker de cigaretter hela dagarna. De har även Indonesiens högsta HIV-antal....

Det är inte lätt att vara från Papua. Det är inte lätt att slåss mot fördommar från resterande Indonesien.

DE FÖRSTA MÄNNISKORNA
- De ser ut som de första människorna, du vet dom man ser i skolböckerna....
Så säger min kompis när vi landar i Sorong, Papua.
Senare gör jag en snabb översiktlig wikipedia-sökning.
"Papuan people, together with Melanesians, are the only known modern humans whose prehistoric ancestors interbred with the Denisova hominin, sharing 4%–6% of their genome with this ancient human species"
Den svenska versionen säger att de troligtvis är ättlingar till de första människorna som kom till ön för 40 000 år sedan. Denisova hominin, är för övrigt en människostam som sägs ha levt för 41 000 år sedan i samma period som Neandertalarna och Homo erectus. De första papuanerna sägs ha nått landsområdet för 50 000 år sedan och mängder utav stambefolkningar utvecklades snabbt med anledningen av bergen som isolerade folken. Än idag finns det mängder utav olika stammar. Innan européerna (portugiserna) kom till Papua pågick fortfarande "headhunting" men det är något man inte behöver oroa sig när man reser i moderna papua....

FÖRDOMARNA OM DE ONDA PAPUANERNA
På Flores ser de inte kloka ut, folk från Sumatra är otrogna mot sina fruar och det är mycket lögner, på java finns många söta men också onda människor. Papuanerna är de värsta. De lever som apor och vet inget hyffs.
Så pratas det varje dag och för en tid sedan talade min taxichaufför om för mig att han aldrig plockade upp papuaner eftersom de bara bråkar. De ställer till med så mkt och så talar de ohyffsat.
- De ska korta av vart enda ord, "Saya pergi" (Jag går nu) blir på Papua "Sapi", inte ens vi indoneser själva kan förstå det där språket de har!
I Jogja finns det vissa kos, särkilt gjorda för papuaner. Där inne får enbart papuaner bo och jag hör i bland papuaner klaga.
- Folk stirrar. Med förakt. De avskyr oss för att vi är lite mörkare. Ibland tafsar de på mitt hår och undrar varför det är så tjockt, så lockigt och inte rakt och glänsigt som de indonesiska flickorna.
Jag har känt en likhet med att vara bule och papuan på Java. Stirrandet. När jag klagar inför papuaner får jag medhåll och de säger att de förstår hur jobbigt jag känner att vara annorlunda. En indones hade skrattat åt det.
- Det är jobbigt med stirrandet och alla idiotfrågor! "Hur bor ni på papua, bor ni i träd?" "Har ni ris på papua?"
- SUCK.... Vi bor i hus... som alla andra! Vi har Nasi Goreng och Warung som överallt i Indonesien. Och de anklagar oss för att vara outbildade.... Vilka är det som är outbildade egentligen?

KAMPEN OM ETT EGET PAPUA
Småbråk. Storbråk. Väpnade konflikter. Det har alltid existerat på Papua och med alla imigranter från övriga Indonesien in till västra Papua blev det allt mer konflikter. När den indonesiska regeringen 1969 skulle införa "Act Of Free Choise" blev det stora jubel. Det var ett steg till demokrati för Indonesien. Men. För Papua avkoloniseringen ett steg mot förtryck mot papuaner, skada mot de politiska och mänskliga rättigheterna etc.

 Tortyr på Papua är ingenting hemligt eller dolt, det kallas även "public spectable". Det utförs mot de fattiga papuanerna som en skrämselmetod att hålla indonesernas maktgrepp på platsen. SBY, landets president tar problemet med största lathet. Ett exempel är 2010, när två indonesiska soldater torterade två papuaner (som senare blev ett känt Youtobe-klipp), en äldre man fick sina genitalier brända "with a stick". Vem som helst hade kallat detta kulturell brutalitet, diskriminering och allvarligt fel med landets säkerhetsstyrkor. Men SBY valde att kalla det en incident. Soldaterna dömdes dock senare till 8-10 månaders fängelse men detta var för "disobeying orders" och inte för "crimes against humunity".

SLOW MOTION GENOCIDE
Hälsa, utbildning och välfärd är tre punkter som ser rysligt dåliga ut på Papua i jämförelse med resterande Indonesien. Landskapet Papua med sina mängder av naturresurser borde göra det till Indonesiens RIKASTE del men det är Indonesiens FATTIGASTE provins. Svaret är militärens involvering och dess (olagliga) aktiviteter på Papua. De flesta papuaner är ordentligt utfrysta från samhället och bilden om att alla på papua är separatister jobbar både militär och den indonesiska befolkningen på att hålla kvar. Det finns en myt om att ALLA västpapuaner håller i pil och båge som de använder för att slå ner den indonesiska militären med. Behandlingen mot papuaner från den indonesiska regeringen och militären har fått många att kalla processen för "Slow Motion Genocide".

De stora männen fortsätter att pumpa ut bilden av att papuaner är lata och aldrig arbetar. De är dumma av naturen, de är inte kapabla till att förändra något och staten fortsätter till att neka Papua bättre utbildning. Den indonesiska regeringen har nekat internationell granskning på västpapua så världen utanför vet relativt lite om den våldet och exploationen mot "indigenous" populationen på Papua, exempel har Amnesty, Röda korset och andra organisationer bannats från västra papua.

De flesta papuaner vill inte bli sedda som indoneser, efter hur de blir behandlade av sin regering rynkar jag inte det minsta på pannan när jag hör
"Jag är inte indones. Jag är papuan."

OCH HURRA. JAG FÖRSTÄRKER DERAS BILD....
När jag var i Jayapura, väst-papuas  för några dagar sedan vandrade jag hem ganska sent efter middag mot mitt hotell tillsammans med min vän Helliana. Plötsligt från ingenstans kommer en man med stort svart skägg mot oss. Helliana hoppar fram ett steg och jag bak så att han kan passera men han rör sig istället närmare mig utan att han möter mig med blicken. Istället räcker han fram en hand och greppar hårt tag om mitt ena bröst och skriker på en sluddrig dialekt om att han vill ha pengar. Jag håller min påse med en ölflaska och börjar svinga den mot honom samtidigt som både jag och Helly skriker. På någotvis blir han skrämd och springer ifrån oss. Senare på kvällen skriver jag en uppdatering om vad som hänt på facebook. Blixtsnabbt svarar vartenda vän jag har i Java/Jogja.
- VAD I HELVETE GÖR DU I PAPUA?
- KOM HEM SNABBT!
- MÄNNISKOR ÄR ONDA PÅ PAPUA! ÅK HEM!
- KOM HEM TILL JOGJA, DRÖJ INTE KVAR!!!
- JÄVLA PAPUANER.... DE ÄR SOM APOR!
Jag shockas över reaktionerna. Jag har haft två liknande erfarenheter av detta slag; ena gången i Malaysia och andra gången i Jogja och visst fick jag tröstande ord om vilken idiot det var som kunde med att göra på det där viset men då var det den specifika personen det talades om och INTE att indoneser/malayer var ett dåligt folk.

Tydligen är mina vänner lika idiotiskt hjärntvättade som den indonesiska regeringen vill att de ska vara.
Congratulation u filty government of Republic Indonesia....
U succeed in the mission of fucking up the brains of your people....